Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(1)
Forma i typ
Książki
(1)
Poradniki i przewodniki
(1)
Proza
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
Filia Byczyna
(1)
Autor
Jagielski Łukasz
(1)
Kotoro Bianca-Beata
(1)
Sokoluk Wiesław
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Odbiorca
0-5 lat
(1)
6-8 lat
(1)
Dzieci
(1)
Rodzice
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Rozmnażanie
(1)
Życie seksualne
(1)
Gatunek
Opowiadania i nowele
(1)
Poradnik
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
W koszyku
Co jakiś czas w mediach pojawiają się informacje o próbie wprowadzenia systematycznej edukacji seksualnej do polskich szkół. Pamiętajmy jednak, że wychowanie seksualne zaczyna się już w dniu narodzin, a może i nawet wcześniej, kiedy to rodzice przygotowują się na przyjście dziecka na świat. W początkowych latach nasze dziecko czerpie wiedzę o seksualności od najbliższych, dlatego rodzice powinni jako pierwsi wziąć odpowiedzialność za wychowanie seksualne swoich dzieci. Celem takiego wychowania jest przekazywanie pozytywnych wzorców dotyczących płciowości, cielesności i seksualności, aby w przyszłości dziecko mogło stać się odpowiedzialną i zdrową seksualnie osobą. Rodzice powinni dostarczać wiedzę na tematy intymne, odpowiednio dostosowaną do wieku dziecka, oraz prawidłowo interpretować i reagować na dziecięcą aktywność seksualną. Skąd się biorą dzieci? Oczywiście z połączenia jajeczka, które jest w brzuchu u mamy i nasionka, które jest u taty w woreczku pod siusiakiem. Czy o współżyciu seksualnym można mówić już z przedszkolakiem, czy należy poczekać, aż dziecko dowie się o tym na lekcji biologii? Ale przedszkolak nie pyta nas o współżycie czy seks, to jest ważne z perspektywy dorosłego. Przedszkolak pyta: „skąd się biorą dzieci?” Etap współżycia to dalsza edukacja na poziomie szkolnym. I cudownie by było, aby pierwszym informatorem nie była szkoła, czwarta klasa biologii czy podwórko, tylko rodzic. Na końcu książki załączony jest słowniczek, w którym można znaleźć następujące określenia: cipka, penis, stolec, moszna, srom. Dlaczego warto używać prawidłowej terminologii płciowej ucząc dziecko o różnych częściach ciała? Ponieważ są trzy języki, którymi mówimy o seksie. Język ulicy, język prywatny i język wiedzy. Z dzieckiem rozmawia się językiem prywatnym, ale naprawdę warto równolegle wprowadzać pojęcia z języka wiedzy. Tło emocjonalne słów związanych z anatomią jest ze świata dorosłych. Dla dziecka (przynajmniej na razie) słowa te są pozbawione jakichkolwiek znaczeń. I możemy postarać się, aby jak najdłużej tak zostało, bo to będzie przeciwwagą dla języka ulicy, o platformie językowej do komunikacji nie wspominając. Czy rozmowy o seksualności z dzieckiem są czymś co przychodzi łatwo, czy trzeba się tego nauczyć? Czy są jakieś zasady, którymi warto się kierować? Trzeba się odczarować z “robaków” w głowach dorosłych, z konotacji, jakie dla danej osoby dorosłej niosą “te” tematy. A potem odpowiadać na pytania dzieci w sposób prosty i kluczowy, bez zbędnych ozdobników i krążenia dookoła. To jest tak: jeśli ktoś pyta nas o godzinę, to odpowiadamy która jest godzina – a nie jak zbudowany jest zegarek! Czy treści omawiane z przedszkolakiem powinny się różnić ze względu na płeć dziecka? Nie, nie powinny! Pamiętajmy, że dziecko do 5-6 roku życia ma pojęcie płci atrybutywnej – oznacza to, że spostrzega płeć poprzez atrybuty: włosy, ubrania, imię… Że to jest pewna umowa. A dopiero potem w toku rozwoju i zebranego doświadczenia rozumie, że to jest coś stałego i niezmiennego. Następuje proces budowy identyfikacji płciowej dziecka. Skąd obecnie rodzice czerpią wiedzę na temat seksualności wieku rozwojowego? Pewnie z internetu, z rozmów, z doświadczeń… trzeba byłoby ich popytać. Ale nie zawsze jest to poprawna wiedza, merytoryczna… Dlatego zachęcamy dorosłych do zapoznania się z naszą pozycją, a potem do omawiania i czytania jej z dzieckiem. Książeczka zawiera przykładowe rozmowy dziecka z dorosłym. Czy są to rozmowy zasłyszane czy wymyślone na potrzeby publikacji? Są to rozmowy spisane z życia, dialogi jakie słyszeliśmy lub o jakich opowiadali nam przez lata rodzice, z którymi widzieliśmy się na szkoleniach, pogadankach lub w gabinecie. Do kogo jest adresowana książka? Do każdego dorosłego, który chce wejść w dobry i merytoryczny dialog z przedszkolakiem czy dzieckiem wczesnoszkolnym. Autorzy książki: Bianca-Beata Kotoro – jest psychologiem, prowadzi terapię i udziela wsparcia psychologiczno-seksuologicznego pacjentom onkologicznym. Jest autorką licznych publikacji w prasie. Szkoli lekarzy oraz prowadzi zajęcia w przedszkolach, szkołach i na wyższych uczelniach. Wiesław Sokoluk – jest autorem poradników i książek poruszających zagadnienia z zakresu seksualności. Sam siebie nazywa wędrownym seksuologiem z racji prowadzenia warsztatów na terenie całego kraju. [dziecisawazne.pl]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia Byczyna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 613 a/Kot (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej